Plan1, FSB og ABF: Større behov for kommunikation til boligforeninger
Arkitekterne fra Plan1 bliver mødt med stadig stigende ønsker til information i forbindelse med bygge- og vedligeholdelsesprojekter i boligforeninger. En tendens FSB og ABF også oplever.
Kommunikationen med boligforeningers bestyrelse og beboere får stadig større betydning.
Sådan lyder det fra Plan1, der har specialiseret sig i bygge- og vedligeholdelsesopgaver for boligforeninger, og som igennem især det seneste år har haft ekstra fokus på kommunikationen med boligforeningernes repræsentanter og beboere.
– Kommunikation i forbindelse med bygge- og vedligeholdelsesopgaver har alle dage været en kernedisciplin og af stor betydning, når vi har løst opgaver. Ikke desto mindre har vi oplevet, en øget efterspørgsel på løbende orientering inden for de seneste år. Vi bruger mange flere ressourcer på at orientere boligforeningernes bestyrelse og beboerne både før, under og efter et projekt. Vi deltager på flere beboermøder, der typisk leder op til generalforsamlinger, samt flere møder med bestyrelse og bygherre, siger Nicolaj Sevel, partner hos Plan1.
Skaber mere tryghed
Herudover bruger arkitektfirmaets ansatte også mere tid på at besvare individuelle spørgsmål fra beboerforeningerne, hvor der i højere grad ’bliver gået ned i detaljen’.
For at imødekomme den stigende efterspørgsel har Plan1 ansat en kommuniktationsmedarbejder, som bl.a. har til opgave at fokusere på beboerkommunikationen. Arkitekterne er desuden på vej med en digital informationsplatform og andre initiativer, som skal gøre beboerne endnu mere trygge i forbindelse med kommende byggeprojekter.
Dobbelt så meget tid som for tre år siden
– Havde du spurgt mig for tre år siden om, hvor meget vi kommunikerer med boligforeningerne, ville mit svar dengang nok have været det halve af, hvad vi gør i dag. Ønsket om mere transparens og løbende opdatering om vores projekter i boligforeninger fylder ganske enkelt meget mere end tidligere, og det retter vi selvfølgelig vores kommunikationsindsats ind efter, forklarer Nicolaj Sevel.
FSB: ansat ekstra kommunikationsmedarbejder
Hos Københavns største almene boligorganisation, FSB, med omkring 13.000 almene boliger, ser man samme mønster.
– Vi bruger også omkring dobbelt så mange ressourcer på at informere vores lejere i forbindelse med bygge- og vedligeholdelsesopgaver sammenlignet for tre år siden. Af samme årsag har vi ansat en ekstra kommunikationsmedarbejder, så vi nu har to fuldtidsansatte, der udelukkende håndterer disse opgaver. Beboerne efterspørger hele tiden mere og mere information, hvilket jeg tror hænger sammen med, at folk er så meget på de sociale medier og vant til at kommunikere og indhente svar. Folk vil naturligvis gerne have klar besked om, hvornår et vedligeholdelsesprojekt begynder og afsluttes, samt varslinger om, hvordan det eventuelt kommer til at påvirke dem, og det sørger vi så for at give dem, siger Lone Zeeberg Nielsen, bygge- og udviklingschef hos FSB, som i øjeblikket varetager godt 60 bygge- og vedligeholdelsesprojekter.
ABF modtager flere og mere detaljerede spørgsmål
Direktør Jan Hansen hos Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation med 5.000 medlemsforeninger, der repræsenterer over 100.000 andelsbolighusstande, siger, at tiden, hvor man kun ”behøvede at informere bestyrelsen for længst er ovre”.
– Vi oplever også en generelt øget interesse og et ønske om betydeligt mere gennemsigtighed ved byggeprojekter. Både beboere og bestyrelser stillere flere og langt mere detaljerede spørgsmål af byggeteknisk karakter, siger Jan Hansen.